Brownies


Nu ik bijna ga verhuizen blijf ik wel bakken, maar kies voor de wat simpelere dingen die snel klaar zijn. Zoals deze brownies, die al op mijn blog stonden. Ik gebruik het recept van Nigella Lawson, uit het boek Hoe word ik een goddelijke huisvrouw. Echt een aanrader dat boek! Nu ik het erover heb, bedenk ik me weer dat ik te weinig uit mijn kook- en bakboeken maak, terwijl ik er zoveel heb! En die van Nigella zijn toch wel erg leuk om in te kijken, net als haar video's trouwens. Bestel het boek ook bij bol.com: Hoe word ik een goddelijke huisvrouw. Ik ben sowieso fan van haar, ze is geen chefkok, maar wel wereldberoemd geworden met haar kookprogramma's en kookboeken. Ze maakt simpele dingen die iedereen kan maken. Net als deze brownies, je hebt niet eens en mixer nodig! Gewoon met een houten lepel of spatel mengen en bakken maar!

Laat je niet verleiden om de brownies langer te bakken dan aangegeven, dan eindig je met een droge soort cake, dat wil je niet!


Ingredienten voor een bakvorm van 25x30 cm:
375 gr boter 
375 gr pure chocola 
6 eieren 
2 tl vanille-extract of 1 zakje vanillesuiker 
350 gr suiker 
225 gr bloem 
Snufje zout 
200 gr gehakte noten (hoeft niet perse)

Bereiding:
Verwarm de oven op 175 graden (hetelucht 160) en bekleed je vorm met bakpapier (ik had dit de eerste keer niet gedaan en alles bleef plakken, dus wel doen, alleen invetten is niet voldoende!). Laat boter en chocola smelten in een pannetje of magnetron. Klop in een kom de eieren met suiker en vanille. Laat het chocolademengsel iets afkoelen voordat je het door het ei-mengsel roert. Voeg daarna de bloem en noten toe en klop tot je een glad beslag hebt. Doe het beslag in de vorm en zet in de oven. Bak ± 25 minuten. 

* De brownies zijn klaar als de bovenkant tot bleekbruin is gedroogd, maar in het midden nog donker en compact is: een erin gestoken mes moet net niet droog eruit komen. Niet te lang bakken, dan worden ze droog!




Reacties

  1. Wat gebruik je om je ingrediënten mee af te meten. ZoWel gram als ml?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire recepten