Luchtige kokoscake

Deze cake is een van de eerste die ik maakte toen ik begon met bakken. Het recept komt uit een heel oud kookboekje van Dr Oetker, waar ik ook al andere dingen uit heb gemaakt. Het boekje is gericht op "de moderne huisvrouw" haha, geen idee wat ze daarmee bedoelden, maar misschien dat ik er ook onder val. Let op dat de eiwitten goed stijf zijn geklopt en dat je het geheel daarna luchtig door elkaar schept en niet roert of mixt. Bij de tips kun je lezen hoe je eiwit het beste stijf kunt kloppen.
Ingredienten:
3 eieren, gescheiden
2 el heet water
150 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
3 druppels vanillearoma of amandelaroma
Zout
3 eiwitten
125 gr bloem
2 tl bakpoeder
75 gr kokos
75 gr boter, gesmolten en afgekoeld
Voor het garneren:
3 el abrikozenjam
Beetje kokos

Bereiding:
Oven voorverwarmen op 200 gr. Mix de eidooiers met het hete water schuimig. Voeg dan 100 gr van de suiker beetje bij beetje toe en mix het net zolang tot je een lichte creme krijgt. Mix dan nog de aroma en een snufje zout erdoor. Mix de eiwitten stijf met een snufje zout en 50 gr suiker. Schep de eiwitten op de creme en zeef de bloem met bakpoeder erover. Schep het er voorzichtig door (vooral NIET ROEREN!!). Kokos erdoor scheppen en de gesmolten boter beetje bij beetje erdoor scheppen. Meteen in een ingevet bakblik gieten en 40 minuten bakken op 175 graden. Na het bakken af laten koelen en uit het blik halen. De abrikozenjam verwarmen en op de cake smeren. Bestrooien met kokos en in plakjes snijden.

Reacties

  1. dua in totaal gaan er 3 eieren in. waarvan 3 eiwitten en 3 eigelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind de cake erg droog wat kan ik daar aan doen Mw Koetsier

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire recepten