Nasiballetjes


Deze nasiballetjes maak ik vrijwel elk jaar met de ramadan. Vroeger gebruikte ik (net als veel anderen) een zakje nasimix, maar ik kook al jaren niet meer met pakjes en zakjes. Nu heb ik de wokmix van Moroccan Spicy secrets geprobeerd, die is echt heerlijk hiervoor! En het mooie is dat hun kruidenmixen geen toevoegingen bevatten. Geen e-nummers, smaakstoffen of bindmiddelen, gewoon pure kruiden. Ik gebruik ook altijd hun kipmix en keftamix, die zijn ook heel erg lekker.

Belangrijk voor mooie ronde balletjes is dat je ze goed paneert en mooi rond vormt voor het bakken. Ze worden namelijk niet vanzelf rond tijdens het bakken. Serveer ze met chilisaus of satésaus.

Bekijk ook mijn video op instagram om te zien hoe je ze maakt.


Heb jij mijn nieuwe boek 100 heerlijke hapjes al in huis? Hierin vind je 100 hartige en zoete hapjes, ideaal voor de ramadan! Klik hier om hem te bestellen!

 Ingredienten:
200 gr rijst (ik neem toverrijst)
1 kipfilet in kleine blokjes
1 prei, fijngesneden
1/2 rode paprika in blokjes
2 geraspte wortels
2 el ketjap manis
1 teentje knoflook
2 tl wokmix
Paneren:
100 gr bloem
300 gr paneermeel 
3-4 losgeklopte eieren

Bereiding:
Bak de kipblokjes in wat olie met de kruiden en ketjap goudbruin. Voeg knoflook, de prei en paprika toe en bak even mee. Dan wortel erbij en goed mengen. De rijst 2 min langer koken dan op de verpakking is aangegeven. Afgieten en meteen door de kip met groenten mengen. 

Laat iets afkoelen (niet helemaal koud) en maak er dan balletjes van ter grootte van een walnoot. Vorm ze mooi rond en rol ze door bloem. Roel dan in het losgeklopte ei, paneermeel en daarna nog een keer in ei en paneermeel. Zou krijg je een mooie krokante paneerlaag. Frituur ze kort in zonnebloemolie tot ze mooi goudbruin zijn.

Reacties

  1. Ik wil vandaag dit recept uitproberen, kan het ook met kipfilet? Liefs nora

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey hey ik wil het ook maken inshaAllah! Vraagje ik wil het met die nasi groenten maken kan dat ook zoja? Moet ik die andere ingredienten ook nog toevoegen? En hoeveel nadi kruiden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey hey ik wil het ook maken inshaAllah! Vraagje ik wil het met die nasi groenten maken kan dat ook zoja? Moet ik die andere ingredienten ook nog toevoegen? En hoeveel nadi kruiden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik doe dan een half zakje nasikruiden en groenten naar keuze. Andere ingrediënten hoeven dan niet

      Verwijderen
    2. Ja ik doe dan een half zakje nasikruiden en groenten naar keuze. Andere ingrediënten hoeven dan niet

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Hangt er vanaf hoe groot je ze maakt maar denk zo'n 25-30

      Verwijderen
    2. Hangt er vanaf hoe groot je ze maakt maar denk zo'n 25-30

      Verwijderen
  5. Ik heb een rijstroken altijd is mij rijdt droog

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zeggen dat de rijst plakkerig moet zijn dat gaat niet met de rijstkoker

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kun je ze ook invriezen? Zo ja, hoe kun je dit het beste doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gebruik je geen kruiden ik zie het niet bij je recept

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kan het ook met gehakt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire recepten