Turks toetje (Turkamisu)

Toen ik jaren geleden actief was op marokko.nl was dit toetje eens een rage. Turks toetje, omdat het met Turkse biscuitjes wordt gemaakt, maar of het echt Turks is, ik weet t niet.... Wij noemden het toen "turkamisu" of "tiraminoor", de eerste vanwege de gelijkenis met tiramisu en de tweede, omdat het lid dat het recept had geplaatst Noor heette. Het is heel simpel te maken en superlekker! Je kunt er eigenlijk allerlei soorten biscuitjes voor nemen, met kokoskoekjes is bijvoorbeeld ook erg lekker. Origineel was het recept trouwens met alleen creme fraiche, maar vond dat toch wat te zurig, dus ik doe de helft slagroom. Dit recept is goed voor een schaal van 20x20 cm.
Ingredienten:
200 ml slagroom
200 ml creme fraiche
6 el poedersuiker
1 zakje klopfix (slagroomversteviger)
Half pak Turkse chocoladebiscuitjes
Half reepje witte chocolade
Half reepje melk of pure chocolade

Bereiding:
Klop de slagroom stijf met de helft van de poedersuiker en de klopfix. Klop dan de creme fraiche en de rest van de suiker erdoor. Bedek een schaal van 20x20 cm met aluminiumfolie (hoeft niet, maar ik vind het makkelijk om dan later eruit te tillen en stukken te snijden). Bedek de bodem met een laagje creme en leg daarop een laag koekjes. Dan weer creme, koekjes etc. Ga door tot de schaal vol is en eindig met een laagje creme. Rasp de chocolade en strooi over de bovenkant. Laat een nacht in de koelkast (of een hele dag) en snijd dan in stukken als taart.

In dit filmpje op mijn facebookpagina kun je zien hoe je het maakt (ook te bekijken als je geen facebook hebt):

Turks toetje


Reacties

Populaire recepten