Marokkaans vlees uit de oven

Ik wilde al zo lang vlees uit de oven maken, maar durfde steeds niet, was bang dat het niet goed gaar zou worden en dat ik het vlees zou verpesten (en daarmee mijn dag). Maar dit heerlijke recept kreeg ik van een achternichtje van mijn man en is echt overheerlijk! Je marineert het vlees in een mengsel van ui, koriander, peterselie, knoflook en Marokkaanse kruiden en dan zet je het een paar uur in de oven. Resultaat? Heerlijk zacht en mals vlees met een superlekker sausje m je brood in te dopen. Ik heb er zelfgemaakte frietjes bijgedaan en een bijgerecht met spinazie. Ik ga ook eens proberen om er aardappelpartjes bij te doen als ik het in de oven zet, volgens mij is dat ook lekker!


Ik heb kalfsvlees gebruikt, omdat ik dat het lekkerst vind (rundvlees en lamsvlees vind ik te sterk van smaak en geur), maar je kunt dus ook rund of lamsvlees gebruiken.
 
Ingrediƫnten voor 1 kilo vlees:
3 uien
1 knoflook
Paar takjes koriander
Paar takjes platte peterselie
2 tl zout
1 tl zwarte peper
1 tl gember
1 tl ras el hanout
1/2 tl komijn
1 tl paprikapoeder
Olijfolie

Bereiding:
Snijd het vlees in grove stukken en snijd overtollige delen eraf (laat er wel wat vet aan zitten voor smaak en malsheid). Doe de uien, knoflook, koriander en peterselie in een hakmolen of blender en maal zo fijn mogelijk (geen papje). Meng met de kruiden en voeg flink wat olijfolie toe. Marineer het vlees hierin en leg het dan in een braadslede met de rest van de marinade eroverheen. Dek af met aluminiumfolie. Zet in een oven van 180 graden voor ongeveer een uur. Kijk dan even hoe het staat met de gaarheid en of er nog voldoende vocht in zit (het moet geen soep zijn, maar droogkoken is zonde). Dek weer af en zet nog een half uur in de oven. Dan folie eraf en nog een half uurtje bakken.

Lekker met zelfgemaakte frietjes, gestoomde groenten en olijven en natuurlijk Marokkaans brood.

Reacties

  1. salaam alaikoem,
    ik wil insha allah dit recept maken. morgen ga ik vlees halen insha allah maar wat voor kalfsvlees moet ik dan vragen? bedankt voor al je lekkere recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou je dit ook met lamskoteletten kunnen doen? Met zelfde bereidingstijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Salam, ik vroeg me af of je dit ook kan gebruiken voor de schouder van een schaap om dalha te maken?
    Alvast dank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan. Maar ik heb n ander recept daarvoor. Google even op del3a ellouisa (kan hier geen link plaatsen)

      Verwijderen
    2. Dat kan. Maar ik heb n ander recept daarvoor. Google even op del3a ellouisa (kan hier geen link plaatsen)

      Verwijderen
  4. Heb je hier heen opname van ??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Salam alaykum, ik heb dit eerder gemaakt van jou recept en het was heerlijk ik ben nu in Tunesiƫ bij me schoonouders en wil het morgen maken alleen deze oven is zo gas oven en echt toe aan vervanging. Kan het ook bereid worden in de pan en als laatst even in de oven ?

    BarakAllahu fiki ♡

    Maryam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Salaam meid sorry ik zie je bericht nu pas. Maar het kan zeker ook in een pan. Groetjes

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire recepten