Dambordtaart



Dit recept voor een heuse dambordtaart stond echt al jaren op mijn blog, maar ik was eigenlijk niet tevreden. Niet over de looks en niet over de foto haha. Dus dat werd eens tijd om aan te pakken. Ik heb het recept aangepast, 4 lagen gemaakt en kleinere vakjes proberen te creëren. Het resultaat is nu een stuk mooier1 De smaak is nog steeds net zo lekker als hij al was, een zachte cake met lekkere chocoladeganache. Ik vond bij de Lidl nog wat leuke sprinkles en deed er chocolate chips op voor een mooie look. 

Dambord effect

Het is wel een bouwwerkje hoor deze taart en ik hou daar eigenlijk niet zo van hihi. Geef mij maar koekjes! Ik heb bij zo'n taart steeds het gevoel dat het helemaal niks wordt en uiteindelijk is het resultaat best goed, maar nee het is niet wat ik het liefst bak. Maargoed, je maakt dit effect dus door eerst twee cakes te bakken: 1 naturel en 1 chocolade. Die snijd je vervolgens in twee helften en daar steek je ringen uit, steeds een cm of 2 kleiner dan de vorige. Dan bouw je de taart weer op door de ringen om en om in elkaar te passen. Dus steeds naturel-choco-naturel-choco en de volgende laag andersom. Ik heb tussen de verschillende lagen ganache gesmeerd. Om het aan elkaar te plakken, maar ook zodat het geen droge boel wordt. Wat al is deze cake helemaal niet droog (het is mijn basisrecept met olie), als je alles los snijdt en dan weer op elkaar legt, kan er toch lucht tussen en kan het droog worden. Je kunt in plaats van ganache ook een gezeefde abrikozenjam of honing gebruiken bijvoorbeeld.

Ik gebruik een theeglas met oor van 250 ml.
Ingrediënten voor een vorm van 20 cm:
4 eieren
1 glas suiker
1 zakje vanillesuiker
1 glas zonnebloemolie
1 glas melk
2 glazen bloem
1 zakje bakpoeder
2-3 el cacao
Ganache:
350 gr pure chocolade
 300 ml slagroom
Chocolate chips om te garneren

Bereiding:
Mix de eieren met de suiker goed. Voeg dan olie en melk toe en mix erdoor. Bloem mengen met bakpoeder en ook erdoor mixen. Verdeel het beslag in twee delen, ik heb eerst het totaal gewogen en vervolgens het ene deel 50 gr meer in gedaan dan in het andere deel. In het minste deel doe je de cacao en nog 2 el melk. Mix dit erdoor. 

Vet twee springvormen van 20 cm in en verdeel het beslag erover. Bak de cakes voor 30-35 minuten in een voorverwarmde oven van 175 graden (hetelucht 160). Laat de cakes goed afkoelen voor je ze in twee delen snijdt. Ik doe dat met een taartsnijder zodat je mooi recht snijdt.

Neem dan 3 uitsteekvormen van verschillende groottes (ong 18, 14 en 10 cm) of gebruik bordjes/kommen/bekers. Leg eerst de grootste vorm op een cakelaag en steek of snijd eruit. Dan de iets kleinere en vervolgens de kleinste. Je krijgt zo cakeringen in verschillende groottes. Doe dit met alle cakelagen.

Maak de ganache door de room te verwarmen (niet koken) en hierin de chocolade te smelten.

Neem dan een van je springvormen en leg onderin een van de grote chocoladeringen, daarin een kleinere gewone cakering, weer een chocoladering etc. In deze video zie je wat ik bedoel.
Bestrijk deze laag met ganache en bouw dan weer een nieuwe laag, maar begin nu met een van de grote naturel cakeringen. Uiteindelijk krijg je 4 lagen. Druk goed aan en verwijder de springvorm.

Giet de resterende ganache eroverheen en zorg dat ook de zijkanten bedekt zijn. Bestrooi de bovenkant met chocolate chips. Laat goed opstijven in de koelkast voor je hem in punten snijdt. \

Reacties

Populaire recepten