Walnoten-slagroomtaart


Ik deed een paar keer een "random recipe", je slaat een kookboek open op een willekeurige bladzijde en dat recept ga je maken. Deze keer liet ik mijn zoontje een boekje kiezen en hij pakte het kleine boekje "Zoete lekkernijen en gebak", ik had daar nog nooit iets uit gemaakt. Wel allerlei bladwijzertjes erin geplakt bij recepten die ik ooit eens wil maken....

Ik kwam uit op een recept voor een "Noten-slagroomtaart uit Praag", dat leek me meteen heel lekker! Ik heb voor een voorbeeldje nog gegoogled naar een Praagse of Tsjechische noten-slagroomtaart, maar niks te vinden (weet dus niet of het wel echt Praags is, maargoed). Dus moest ik mijn eigen creativiteit gebruiken voor de garnering. Als noten koos ik trouwens walnoten, maar pecannoten zijn ook heel lekker denk ik, die zijn ook net wat minder bitterzoet dan de walnoot. Hazelnoot kan uiteraard ook! Verder heb ik ook wat pure chocolade gebruikt voor de garnering, dan ziet hij er net wat minder flets uit.

De taart heb ik in een vorm van 20cm gebakken en ik had hem ook wel 2 keer door kunnen snijden bedenk ik nu, maar 1 keer is ook prima. En hetzelfde recept kun je ook gebruiken voor een vorm van 24 cm, alleen wordt hij dan wat lager.


Bekijk trouwens ook mijn video, dan maak je hem ook makkelijk zelf!





Bekijk hier de video op mijn youtubekanaal:




Ingredienten voor een vorm van 20 cm:
4 eieren
50 gr fijngemalen walnoten 
50 gr bloem
100 gr poedersuiker
30 gr maizena
1 tl bakpoeder
Garnering:
400 ml slagroom (2 pakjes)
3 zakjes klopfix
3 el poedersuiker
50 gr gemalen walnoten 
10-12 halve walnoten
Paar stukjes pure chocolade

Bereiding:
Doe de eieren met de poedersuiker in een kom en mix ze ongeveer 10 minuten tot het een dik en lichtgeel mengsel is. Meng bloem, bakpoeder en maizena en zeef boven het beslag. Schep ook de gemalen walnoten erop. Schep dan voorzichtig door elkaar, niet roeren of mixen, maar van onderuit scheppen (zie filmpje). Zorg dat het luchtig blijft en schep meteen in een ingevette springvorm (de bodem bedek ik nog met bakpapier). Bak 30-40 minuten op 200 graden (hetelucht 180) en laat daarna even in de oven afkoelen, daarna buiten de oven op een rooster verder afkoelen.

Klop de slagroom stijf met de klopfix en poedersuiker. Snijd de cake in 2 of 3 helften en beleg met de slagroom en strooi daarop wat gemalen walnoten. Stapel de cake op en bestrijk de bovenkant ook met slagroom. Versier met toefjes slagroom, gemalen noten en gesmolten pure chocolade.


Reacties

  1. hmmm ziet er heerlijk uit hoor ik wil ze vandaag maken en ik heb vorm van 26cm hoeveel eieren en meel en bakpoeder moet ik doen als ik het vragen mag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dam zou ik de ingrediënten x 1.5 doen. Kom je daar uit? 6 eieren dus etc.

      Verwijderen
  2. Hallo Ellouisa, moet de taart midden in de oven gebakken worden? Bij mij begon hij te verbranden dus heb hem maar wat lager gezet, hij staat er nu nog in, ik hoop dat ik hem niet verpest heb. :( en is het 2 zakjes slagroom versteviger? 3 lijkt mij zo veel. Alvast bedankt voor je antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi meid, is het nog gelukt?? Hij kan ook onderin gebakken worden. Alleen heb je nu de oven opengedaan dus is jij misschien ingezakt?

      Verwijderen
  3. Hallo Ellouisa, ja hij is gelukkig niet ingezakt.Ik moest wel heel dun de boven kant er af snijden omdat die toch wel licht verbrandt proefde. Omdat ik de oven had open gedaan was ik bang dat hij daardoor niet helemaal gaar was van binnen dus had hem 5 min langer gebakken, daardoor is die wat droog geworden. Hij zag er bijna net zo mooi uit als jouw taart op de foto :) Ik vond hem heel lekker, alleen wou ik dat ik aan slagroom met 40 % vet kon komen dat is toch het allerlekkerst. Misschien ga ik de tip van Gordon Ramsey gebruiken en meng de slagroom aan met mascarpone. Nog bedankt voor het delen van dit recept en natuurlijk je andere recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben blij dat te horen! Ja ik gebruik nu ook eigenlijk altijd standaard slagroom met mascarpone. Is romiger en steviger.

      Verwijderen
    2. Hallo Ellouisa. Ik heb een bakvorm van 26cm. Moet ik dan de garnering ook alles x 1,5 doen

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire recepten