Del3a - Marokkaanse lamsbout uit de oven


Ik weet niet of ik de enige ben, maar voor sommige gerechten heb ik een soort angst om ze uit te proberen. Zo ook voor een hele Marokkaanse lamsbout uit de oven. Ik heb het vaak gegeten en vond het heerlijk, maar op de een of andere manier hield iets me tegen het zelf te maken. De angst dat het taai zou worden of niet gaar (ik zag vaak oventijden tussen de 3 en 6 uur om het goed gaar te krijgen) of dat het helemaal uitgedroogd zou zijn. Na lange tijd van uitstel heb ik het toch maar eens geprobeerd en wat was het lekker geworden zeg! Ik heb serieus in tijden niet zulk lekker vlees gegeten! Bij mij was de bout in 2 uur al gaar, maar dat kan verschillen per soort vlees en natuurlijk hangt het af van de grootte  van de bout.

Je serveert deze lamsbout met allerlei bijgerechtjes die je zelf kunt samenstellen: salades, gestoomde (en gekruide) groenten, gebakken aardappeltjes, olijven, spiesjes met augurk/olijf/tomaat of zoals ik heb gedaan gegrilde paprikareepjes en gegrilde courgette. Gebruik je fantasie en maak er wat lekkers van! Serveer het uiteraard met lekker Marokkaans brood.
Ingredienten voor 1 lamsbout:
2 tl zout
1 tl zwarte peper
1 tl paprikapoeder
1 tl gember
1 tl komijn
Scheut olijfolie
Verse peterselie en koriander
2 teentjes knoflook
Bijgerechten:
2 rode puntpaprika's
1 courgette in plakjes
250 gr wortels in plakjes
Bereiding:
Maak het vlees goed schoon en verwijder overtollig vel en vet (niet al het vet weghalen!). Maak een marinade van de kruiden, uitgeperste knoflook en olijfolie en smeer de bout goed in.
Laat een aantal uur marineren. Leg op een bakplaat met bakpapier en dek goed af met aluminiumfolie. Zorg dat alles dicht zit, zodat de stoom binnenin blijft.
Zet in een voorverwarmde oven van 200 graden (hetelucht 180) voor minimaal 2 uur. Controleer na 2 uur of hij al gaar is en zet er anders nog wat langer in. Dit hangt af van de kwaliteit van het vlees en het gewicht en dikte van de bout.
Ondertussen maak je de bijgerechten. Ik had courgette gegrilld op de grillplaat en worteltjes gekookt met wat zout. Een salade gemaakt van tomaat en komkommer en paprika's gegrilld op het gasfornuis en in reepjes gesneden.

Reacties

  1. Dag ik wil dit receptje ook heel graag proberen ! Maar heb ook schrik dat het vlees uit droogt moet je niets van vocht of extra olie toevoegen voor het afdekken mer allu folie
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om de Gigot niet droog te krijgen moet je een tl smen bij de marinade doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De lamsbout was heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De lamsbout was heerlijk. Dank voor dit recept.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire recepten