Gevulde speculaas

Ellouisa bakt Hollands!


Gevuld speculaas

Gevuld speculaas is echt wel een van mijn lievelingsbaksels uit de Nederlandse keuken. De geur, de structuur van het speculaas en de homemade amandelspijsvulling, heerlijk! Vroeger was ik gek op de exemplaren uit de winkel, maar die lust ik nu echt niet meer. Zo kunstmatig! Vaak omdat ze amandelaroma gebruiken in het amandelspijs, wat helemaal niet nodig is. Je maakt amandelspijs namelijk echt heel makkelijk zelf van alleen amandelen, suiker en een beetje ei. Wel het liefst een dag van tevoren, zodat het lekker smeuïg wordt.

Recept 

Ik heb mijn recept al eerder geplaatst, maar nu iets aangepast. Zo heb ik de hoeveelheden wat verminderd (maar de verhoudingen niet veranderd!) voor een kleinere vorm. Ik gebruik nu een vorm van 20x20cm en voor gevuld speculaas is dat echt groot genoeg! Het blijft namelijk erg machtig. Ook maak ik mijn amandelspijs inmiddels met basterdsuiker in plaats van gewone kristalsuiker, dat vind ik een stuk lekkerder!

Ingrediënten voor een vorm van 20x20 cm:
250 gr bloem
90 gr donkerbruine basterdsuiker 
150 gr roomboter
1 tl bakpoeder
Snuf zout
1 el koek- en speculaaskruiden 
1-2 el melk voor een deeg (verschilt per bloem)
Vulling:
150 gr amandelmeel 
150 gr suiker
1 ei
Bovenkant:
1 ei geel en 1 el melk
Hele gepelde amandelen

Bereiding:
Meng het amandelmeel, de suiker en het ei goed tot een mooi amandelspijs. Verpak in een zakje en laat rusten buiten de koelkast, liefst een nacht. 
 
Meng bloem, basterdsuiker, zout, bakpoeder en koek- en speculaaskruiden. Doe de boter erbij en meng goed met je handen. Knijp en wrijf de boter fijn tussen je vingers. Voeg steeds een eetlepel melk toe tot je een samenhangend deeg hebt dat niet aan je handen plakt.  Verpak in plastic folie en leg voor een half uur in de koelkast.

Verdeel het deeg daarna in tweeën en rol iedere bol uit tot een plak. Vet je bakvorm in en bedek met bakpapier. Leg een deeg plak in de vorm en verdeel gelijkmatig. Rol het amandelspijs uit tussen twee stukken bakpapier of plastic folie en keg op de deegbodem. Bedek met de andere plak deeg. Verdeel gelijkmatig en druk in de bovenzijde war hele amandelen.  Bestrijk met het ei-melkmengsel en bak de speculaas 45 minuten op 175 graden (hetelucht 160). 

Reacties

Populaire recepten